logo
+31 (0)162 796 526

ma-vr 09:00-17:00u

9,6
5/5

16 beoordelingen

ChatGPT-4 versus Copilot: 4 dingen die je moet weten

In een wereld van… grapje natuurlijk. Dit blog is zonder de hulp van een AI geschreven – wel zo menselijk – maar dat betekent niet dat de afgelopen jaren niet volledig in het teken van AI hebben gestaan. Met name ChatGPT en Microsofts Copilot hebben veel aandacht gekregen. Wil je precies weten wat de verschillen zijn tussen deze twee? Dan ben je op de juiste pagina beland. Hier lees je alles over de verschillen tussen ChatGPT en Copilot, en leggen we uit welke tool het beste bij jouw bedrijf past.

ChatGPT en Copilot: in het kort

Copilot en ChatGPT zijn in één opzicht hetzelfde: het zijn allebei LLM’s (grote taalmodellen). Dit betekent dat ze beide werken op geschreven prompts en geschreven resultaten produceren. Maar, daar houdt de gelijkenis tussen beide tools op. Hoewel op het eerste gezicht ze in vele opzichten op elkaar lijken, zijn de verschillen tussen deze twee AI’s enorm – van datasets tot gebruikssituaties en meer. 

Microsoft Copilot wordt namelijk geïntegreerd in je Microsoft 365 omgeving. Het resultaat is dat je 24/7 een persoonlijke assistent tot je beschikking hebt die alle bedrijfsgegevens gebruikt – waartoe het toegang heeft – om vragen te beantwoorden of taken uit te voeren. ChatGPT daarentegen, is niet geïntegreerd in een bedrijfsomgeving. Deze AI-tool heeft dus geen toegang tot de interne gegevens van jouw organisatie. Althans, dat zou het niet moeten hebben.

1. Groot verschil in gebruik van datasets

Dat betekent dat ChatGPT antwoorden geeft op basis van de dataset die je het voert, bedrijfsdata en gegevens worden hierin niet meegenomen. Copilot is daarentegen volledig geïntegreerd in jouw Microsoft 365-omgeving. Het werkt binnen de omgeving waarin je interne gegevens worden verwerkt en kan dus contextgevoelige antwoorden geven die van toepassing zijn op jouw activiteiten. Dit maakt de tool handig te gebruiken voor verschillende opdrachten en heeft invloed op de beveiliging van gevoelige bedrijfsdata. 

2. ChatGPT of Copilot, waar kun je deze tools voor gebruiken? 

Doordat Copilot geïntegreerd is in de bedrijfsomgeving zijn de antwoorden van de assistent contextgevoeliger. Denk aan het samenvatten van een e-mail bijvoorbeeld of voor het extraheren van to do’s uit diezelfde e-mail. Stuurt je collega een e-mail over een vergadering, waarin hij verwijst naar de notulen, e-mailslingers of Teams gesprekken, dan kan Copilot alles voor je samenvatten. Zo weet je precies wat je collega nodig heeft en weet je wat je zelf moet doen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het schrijven van een e-mail, of het samenvatten van een Teams-call. Doordat ChatGPT geen toegang heeft tot deze gegevens – en dat moet je zeker zo houden – zijn de antwoorden een stuk ‘algemener’. 

Copilot in Microsoft Word
Copilot in Microsoft Word.

Waar kan je ChatGPT dan wel voor gebruiken? Het schrijven van eenvoudige code bijvoorbeeld. Of om je collega’s van de klantenservice te helpen bij het genereren van klantvriendelijke antwoorden, inclusief vertaling in verschillende talen.

3. Is Microsoft Copilot betrouwbaarder dan ChatGPT?

Hoewel Copilot antwoorden geeft of taken uitvoert op basis van bedrijfsinformatie die het tot de beschikking heeft, kan hallucinatie voorkomen. Hallucinatie verwijst naar het genereren van nieuwe informatie, zoals tekst, beelden of geluiden, op basis van de bestaande kennis die het model heeft opgedaan tijdens de training. In het geval van tekstuele AI-modellen zoals Copilot en ChatGPT kan hallucinatie optreden wanneer het model antwoorden genereert die weliswaar coherent lijken, maar bij beter lezen niet nauwkeurig, relevant of logisch blijken te zijn. Vooral wanneer het model wordt uitgedaagd met complexe of ongebruikelijke input. Zowel Microsoft als Open AI bevestigen dit. Tip van ons: welke tool je ook gebruikt, lees altijd het antwoord goed door voordat je het kopieert en plakt in bijvoorbeeld een e-mail naar je baas, wel zo verstandig 😉

4. Privacy en databescherming 

Misschien lijkt het in de eerste instantie een goed idee om ChatGPT zoveel mogelijk bedrijfsdata te voeren zodat de antwoorden die het genereert specifieker worden, maar dit raden we toch echt af. De voor publiek beschikbare versie van ChatGPT gebruikt namelijk alle informatie in prompts om te leren en toekomstige verzoeken te genereren. Voer je de AI-tool bedrijfsdata, dan wordt deze ook in antwoorden gebruikt die voor de rest van de wereld gegenereerd worden. Met andere woorden: ga ervan uit dat je nul privacy hebt.

Hier onderscheidt Copilot zich écht. De beveiliging van je bedrijfsgegevens is namelijk ingebouwd. Zo maakt Microsoft duidelijk: “De input van gebruikers en output van Copilot zijn niet beschikbaar voor andere klanten, worden niet gebruikt voor het trainen of verbeteren van producten of diensten van derden, zoals OpenAI-modellen, en worden niet gebruikt om Microsoft AI-modellen te trainen of te verbeteren.”

ChatGPT vs. Copilot: welke moet ik kiezen?

Op het eerste gezicht lijken ChatGPT en Microsoft Copilot twee kanten van dezelfde medaille te zijn. Beide tools zijn generatieve AI-toepassingen gebouwd met grote taalmodellen en OpenAI-technologie. Maar als je al een Microsoft-gebruiker bent, is het antwoord op de vraag of je niet beter naar Copilot kunt overstappen overduidelijk. Copilot beschermt je bedrijfsgegevens en biedt tegelijkertijd contextspecifieke antwoorden op basis van diezelfde gegevens, iets waar ChatGPT, of OpenAI, nog aan kan werken. Dus als je op zoek bent naar een AI-assistent die het werk helpt te vergemakkelijken, raden we je zeker Microsoft Copilot aan.

Meer weten over Copilot en de voordelen voor jouw bedrijf? Neem dan even contact op, dan zetten wij de koffie alvast klaar.

Recente blogposts

Volg ons op social media

Ook op de hoogte blijven van de laatste IT ontwikkelingen?

Vul hieronder uw e-mail adres in en abonneer uzelf op onze nieuwsbrief!